Motor Termostatı Montajı

Bu bölümde vosunuzun motoruyla ilgili yapılabilecek tamir, sorun giderme gibi konuların yanında,öneri ve tecrübelerinizi de paylaşabilirsiniz ..
Forum kuralları
Vosvosturk forumlarının amacı,
Vosvos konusunda bilgisi olanların bilgilerini paylaşması, bilmeyenlerin ise birşeyler öğrenmesidir.
Bu bağlamda, bilgi paylaşımını esas alan forumlarımızda insanların birbirine hakaret etmesi, karşılıklı birbirine söyleyemeyeceklerini klavyeyi ve vosvosturk'u araç edinerek yapmaları kabul edilemez bir durum olması sebebiyle, hakaret içeren her türlü mesaj ve konu silinecek, ilgilisine önce uyarı verilecek daha sonrasında vosvosturk'ten uzaklaştırılacaktır.
Tüm üyelerimize duyurulur.
Vosvosturk Yönetimi

Forum kuralları : duyuru/forum-kurallarini-okuyunuz-t3.html
yavuzss
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 1669
Kayıt: Sal Ağu 09, 2005 6:28 am
Vosvosumun adı: Portakal
Konum: İzmir

Motor Termostatı Montajı

Mesaj #1 gönderen yavuzss » Sal Eki 27, 2009 6:33 pm

Arıza yaptığı zaman motorda ciddi arızalara sebep olabileceği gerekçesi ile vosvosların termostatı zaman içinde sökülüp atılmış. Kimi usta daha garanti olması için tüm sistem söküp atmış, kimisi ise sadece ısıya göre şişip inen termostat körüğünü iptal ederek motoru sürekli soğutma konumuna sabitlemiş. Nadiren herşeyi üzerinde fakat devredışı kalmış (arızalanmış) termostatlı vosvoslar var. İzmir'de yüzlerce vosvos inceledim, sayı olarak sadece 5 vosvosta termostatın sökülmemiş olduğunu gördüm. Bunlardan sadece 1 tanesi çalışır durumdaydı ki sonradan öğrendim o da kısa bir süre önce iptal edilmiş motoru indirildiğinde :)

Kışın motorum kısa mesafelerde ısınmıyordu, yağ ısısı 60-70C civarında oluyordu ki yağ bu ısıda görevini iyi yapamaması söz konusu, kalorifer de istediğim randımanı vermiyordu. Portakal'ın da termostatı tamamen iptal edilmişti. Bu kış motorun da kabinin de kısa sürede ısınması için harakete geçmeyi kafaya koydum. Havalar iyice soğumadan işe giriştik. Normalde bu tip bir iş için motor indiriliyor fakat motoru indirmeden de yağabileceğimizi biliyordum.


Motoru indirmeden davlumbazı dışarı alabilmek için kaputu menteşeleri ile birlikte dışarı aldık.

Resim


Davlumbaz çıkması için karbüratörü de sökmek gerekiyor. Davlumbazın arkasında radyatör sacı var 2 parça, onlar da sökülüyor eğer motor 1970 modelden yeni 1300/1600 ise. Şarj dinamosu bağlantıları, kelepçesi, kayışı, bobin bağlantıları, radyatör arkasındaki vida, davlumbazın yanlarında 1er 13mm somun gevşetilerek davlumbaz dışarı alınıyor. Davlumbaz dışarı alınırken radyatöre hasar vermemek için dikkatli olmak gerekiyor.

Resim


Sulu arabalardakinin tersine hava soğutmalı motorlarda termostat su yerine havayı kontrol ediyor. Vosvos motorlarında şarj dinamosunun arkasında bulunan soğutma fanı yağ radyatörüne ve motor üzerindeki silindir kapaklarına ve gömleklerine hava üflüyor motoru soğutmak için. Fanı üzerinde bulunduran davlumbazın alt kısmında motora üflenen havayı açıp kapatan flaplar oluyor. Bu flaplar çoğu motordan zamanında sökülüp atılmış.

Davlumbaz ile soğutma sacları arasına flaplar şekildeki gibi monte ediliyor.

[IMG:448:353]http://img39.imageshack.us/img39/3074/flapsjpg.jpg[/img]


Termostat sisteminin parçaları şu şekilde:

Resim


Sağlam termostat körüğü ile patlamış ve şişmiş termostat körüğü arasındaki fark:

Resim


Fotoğrafta flapsız ve flaplı davlumbazı görüyoruz.


Flaplar takılmadan önce

Resim


Flaplar takıldıktan sonra, soğutma açık konumda

Resim


Flaplar kapalı, soğutma kapalı

Resim

Yabancı sitelerde söylendiğine göre termostat flaplarının açısı motoru en iyi şekilde soğutacak biçimde ayarlanmış. Termostat çalışmasa bile yani sürekli açık konumda dursa bile bu flapların gerekli olduğu söyleniyor. Bu flaplar daha az ısınan gömleklere daha az hava, daha çok ısınan kapaklara daha çok hava yönlendiriyormuş.

Resim

Flaplar motora üflenen havayı kapattığı için motor kısa sürede çalışma ısısına geliyor, ve bu sürede davlumbazın ürettiği tüm hava kalorifer kazanlarına gittiği için kaloriferin hava akımı artıyor. Aynı zamanda kazanlar daha iyi ısındığı için kalorifer verimi ciddi şekilde artıyor. Termostat taktıktan sonra dakikasında ılık hava gelmeye başladı kaloriferden. 5 dakika sonra ise elimi 5 saniye zor tuttum kalorifer çıkışına. Kapı altındaki sıcak hava çıkışlarının süngeri zaman içinde soyulup gitmiş ve bunca yıl yenileme gereği duymamıştım. Fakat artık kapalı pozisyonda bile ayağımı yaktığı için ona da bir önlem aldım, bu malzemenin ne kadar dayanacağını bilmiyorum, sıcaktan özelliğini kaybederse farklı bir çözüm bulmam gerekecek.

Resim

Resim


Davlumbazı yerine takmadan önce olması gereken fakat zaman içinde eriyip giden radyatör süngerini de yeniledim, artık bu bölgeden geçen havanın tamamı radyatörün peteklerinin arasından geçiyor. Yağ soğutma performansının artmış olduğunu düşünüyorum bu şekilde.

Resim

Resim


Motor soğuk iken termostat körüğünün durumu:

Resim


Motor ısındıktan sonra termostat körüğü şişiyor ve flapları açıyor, körük yaylı vakumlu içinde alkol bulunan bir parça, bu yüzden zaman içinde patlarsa kendiliğinde şişiyor ve soğutmayı açıyor.


Resim

Soğuk havalarda bu körüğün uzunluğunun sürekli değiştiği, bu yüzden hiçbir zaman flapların tam açık veya tam kapalı konumda çalışmadığı, gerekli ısıyı sağlayacak şekilde aktif olarak çalıştığı söyleniyor.

Sonuç:

Sistem o kadar iyi tasarlanmış ki, flaplar kapalı şekilde arıza yapması çok zor. Isınınca şişen termostat körüğü patladığı zaman kendiliğinden şişerek soğutmayı açıyor. Bu körük motordan sökülse bile flapları açan bir yay mevcut, bu şekilde yine soğutma açılıyor. Bu yay olmasa bile hava akımı flapeleri kendiliğinden açıyor, bunu montaj esnasında denedim. Bence termostatın arıza yapması çok kolay değil. Belki yağ sızıntısı ve devamında oluşacak toz toprağın yağa karışarak balçık hale gelip parçalar üzerinde tortu biriktirmesi sonucu flaplar sıkışabilir, ya da motor dağıtılıp toplanırken parçalar doğru takılıp ayarı yapılmazsa, flap/körük ayarı yapılmazsa, mekanizma rahat işlemezse o zaman sorun çıkarabilir. Bunu dışında arıza yapması bana pek mümkün gelmiyor.

Yağ hararet değerleri

20-25C hava ısısında 10km yol yaptığımda yağ ısısı 70-80C’ye zor ulaşıyordu. Uzun yolda 80C’yi geçmiyordu. Yazın sorun yok doğal olarak, gaza yüklenildiğinde 100-110-120C’ye doğru yükseliş olduğunu görmüştüm. Termostat takıldıktan sonra yine 20-25C hava ısısında motor yağı 2km mesafede 80C’ye ulaştı ve 90C’yi hiçbir şekilde geçmedi.

Resim

Teşekkür: Bu çalışmada bana büyük yardımları olan Fatih ve Osman hocama teşekkürlerimi sunuyorum.
En son yavuzss tarafından Çrş Eki 28, 2009 8:19 pm tarihinde düzenlendi, toplamda 3 kere düzenlendi.


Kullanıcı avatarı
feris
Vosdost
Mesajlar: 357
Kayıt: Prş Haz 05, 2008 10:48 pm
Vosvosumun adı: dostum
Konum: BODRUM/ANKARA

Mesaj #2 gönderen feris » Sal Eki 27, 2009 6:58 pm

4/4 lük bir çalışma ve açıklama, yavuz teşekkürler, bendeki orjinal termostatı ustamın bütün ısrarlarına rağmen söktürmemiştim, çok fazla bir bilgim olmamasına rağmen ne kadar doğru yaptığımı şimdi daha iyi anlıyoum. neticede bodrum'da olmam sebebiyle usta arkadaşımız abi burası yazın biliyorsun 40-45 derece gel sökelim bunlar susuz ya motor daha rahat eder dediğinde ben de karşılık olarak birader adamlar bunu çöllerde bile kullanmış zamanında sen bunu biliyormusun diye karşı çıkmıştım.
Kullanıcı avatarı
mondiaynali
Vosdost
Mesajlar: 1233
Kayıt: Cum Nis 24, 2009 10:35 pm
Kan Grubu: A Rh -
Konum: Erzurum

Mesaj #3 gönderen mondiaynali » Sal Eki 27, 2009 7:25 pm

Yavuz abi tek kelime ile harika bir çalışma :alkış:
1302 S 1972 - 25 AK 553
1303 1973 - 06 D 3425
1303 L 1974 - 25 NC 728

Murat AYNALI
Erzurum Atatürk Üniversitesi

[email protected]

Bir Sevdadır 1303...


Resim
VOGEN
Vosdost
Mesajlar: 2296
Kayıt: Çrş Tem 27, 2005 10:04 pm
Vosvosumun adı: CABBAR
Konum: ORDU

Mesaj #4 gönderen VOGEN » Sal Eki 27, 2009 8:24 pm

yavuz maşallah kardeşim elinden her iş geliyor abi ben vosu sana bırakayım sen sök tak filme çek onar ustaların ustasısın :)
MİTHAT AYDIN
İsmailFidan
Vosdost
Mesajlar: 396
Kayıt: Çrş Nis 01, 2009 2:20 pm

Mesaj #5 gönderen İsmailFidan » Çrş Eki 28, 2009 2:20 pm

Yavuz abi ellerine sağlık..Geçen gün konuşmuştuk, yapcam demiştin hemen yapmışssın..İzmirde ki tek çalışan termostatlı Vos seninki sanırım :)
VosVos lardaki kalorifer sisteminin yetersiz kalmasının bi nedenide bu olsa gerek.Çoğu vosta termostat olmadıgı yada artık çalışmadığı için flaplar hep açık, motor hep soğuk içerisi de zor ısınıyor..

Yavuz abi sistemle ilgili 1-2 sorum olacak;
*Körük içerisindeki alkolün ısınmasına bağlı olarak şişiyor sanırım?Yağın ne kadar ısındıgını nasıl ölçüyor bu körük?
*Her silindir ve silindir kapaklarına ayrı hava üflemesi gerçekten takdir edilecek bi tasarım.Arşivi karıştırdım ama bulamadım.Voslarda silindir ateşleme sırası ve silindir dizilimi resmi varmı?(numara olarak) sanırım 3. silindir sağ arkadaki silindir oldugundan en az soğuyan silindir oluyordu?
İsmail Fİdan
MSN: [email protected]
yavuzss
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 1669
Kayıt: Sal Ağu 09, 2005 6:28 am
Vosvosumun adı: Portakal
Konum: İzmir

Mesaj #6 gönderen yavuzss » Çrş Eki 28, 2009 4:37 pm

İsmailFidan yazdı:Yavuz abi ellerine sağlık..Geçen gün konuşmuştuk, yapcam demiştin hemen yapmışssın..İzmirde ki tek çalışan termostatlı Vos seninki sanırım :)
VosVos lardaki kalorifer sisteminin yetersiz kalmasının bi nedenide bu olsa gerek.Çoğu vosta termostat olmadıgı yada artık çalışmadığı için flaplar hep açık, motor hep soğuk içerisi de zor ısınıyor..

Yavuz abi sistemle ilgili 1-2 sorum olacak;
*Körük içerisindeki alkolün ısınmasına bağlı olarak şişiyor sanırım?Yağın ne kadar ısındıgını nasıl ölçüyor bu körük?
*Her silindir ve silindir kapaklarına ayrı hava üflemesi gerçekten takdir edilecek bi tasarım.Arşivi karıştırdım ama bulamadım.Voslarda silindir ateşleme sırası ve silindir dizilimi resmi varmı?(numara olarak) sanırım 3. silindir sağ arkadaki silindir oldugundan en az soğuyan silindir oluyordu?


Evet İzmir'de termostatı faal tek vosvos bildiğim kadarı ile Portakal şu anda, ama sanırsam yakın zamanda birkaç tane daha olacak :)
Dediğim gibi bırak flapların sürekli açık kalmasını, çoğunda flap bile kalmamış, sökülüp atılmış çoğu. Hurdacılardan komple düzenek alacak arkadaşlar dikkat etsin, flaplı sistem için iki model var, flapları birbirine bağlayan demir farklı oluyor, radyatörü davlumbaz arkasında çıkık olanlar farklı, radyatör davlumbazın içinde olanların farklı. Körüğün patlak olmamasına dikkat edin yine. Bir de montaj titizlik istiyor yoksa ciddi sorun olur, herşey tek tek kontrol edilmeli, tüm mekanizmanın düzgün ve rahat işlemesi sağlanmalı, flaplar aynı anda tam açılıp tam kapanmalı, körük bloğa takılırken flapları tam açıp tam kapatacak şekilde ayarlanmalı.

Körük içerisindeki alkol ısınınca genleşiyor ve vakumlu körük şişiyor, bu ısı bizim motorlarda 65C, tip4 motorlarda veya enjeksiyonlu kaplumbağa motorlarında 5-10 derece daha yüksek. Yağın ısısı değil silindir kapağı ve gömleklerden geçen havanın ısısına göre şişiyor. Flaplar tam kapalı olsa bile aradan ve yanlardan belli miktarda hava geçiyor.Her silindire ayrı üflemesi soğutma saclarının tasarımı ile ilgili, mühendislik hesaplar sonucu yapılmış tasarım, ve çok sayıda detaylı kıvrımı var. Ateşleme sırası dinamo ayağında da yazdığı şekilde 1-4-3-2, silindirlerin motora bakarken sırası şu şekilde

3 1
4 2
____ --> Krank kasnağı

3. silindir motorun en arkasında kalan silindir, yani yağ en geç ona gidiyor, en uzun yolu oraya giderken yapıyor, radyatöre en yakın olan silindir o.
İsmailFidan
Vosdost
Mesajlar: 396
Kayıt: Çrş Nis 01, 2009 2:20 pm

Mesaj #7 gönderen İsmailFidan » Çrş Eki 28, 2009 8:45 pm

Tekrardan çok teşekkürler yavuz abi..
İsmail Fİdan

MSN: [email protected]
Kullanıcı avatarı
Koray34
Vosdost
Mesajlar: 532
Kayıt: Çrş Eyl 17, 2008 10:57 am
Vosvosumun adı: TANKER
Konum: istanbul

Mesaj #8 gönderen Koray34 » Cmt Oca 09, 2010 9:58 pm

mükemmel süper olağanüstü bir paylaşım teşekkürler yavuzzzzz :)
IS IT LOVE?-----34 UK 428-----(TANKER)

Resim
dady1303
Vosdost
Mesajlar: 9
Kayıt: Prş Mar 11, 2010 9:18 pm
Vosvosumun adı: vw 1303
Konum: Evlenmemiş

Mesaj #9 gönderen dady1303 » Prş Mar 11, 2010 9:37 pm

Hi my name dady ben Cezayir yaşamak ve amoureu böcekleri 2 I am, turk don't speak ans.je ama sen vosvosturk beni contactier tüm textes.j 'aimr çevirmek için google kullanmak depui @ Tmhoail.fr veya [email protected]. Ben Arapça ve Fransızca ve INPE açı konuşuyoruz couramont sizin attontion için teşekkür ederiz
bonjour je ne parle pa turk just français,arab et inpe englé je m'appel hannouche dady et j'ai 18 ans je vie en algerie et je réve de vous rejoindre en turquie
tortoise
Vosdost
Mesajlar: 573
Kayıt: Pzr Haz 05, 2005 11:38 am
Konum: KOCAELİ

Mesaj #10 gönderen tortoise » Prş Mar 11, 2010 10:26 pm

:alkış: Söylenecek fazla bir şey yok. İlk defa görüyorum termostat sisteminin işleyişini.

Teşekkürler Yavuz.
Emrah...
Resim

“Motor” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir