YAKIT TÜKETİMİNİ AZALTMANIN YOLLARI

Bu bölümde yakıt ile ilgili sıkıntılar , voosumuzu daha ekonomik şekilde kullanmanın yolları, alternatif yakıt sistemleri yer alacaktır..
Forum kuralları
Vosvosturk forumlarının amacı,
Vosvos konusunda bilgisi olanların bilgilerini paylaşması, bilmeyenlerin ise birşeyler öğrenmesidir.
Bu bağlamda, bilgi paylaşımını esas alan forumlarımızda insanların birbirine hakaret etmesi, karşılıklı birbirine söyleyemeyeceklerini klavyeyi ve vosvosturk'u araç edinerek yapmaları kabul edilemez bir durum olması sebebiyle, hakaret içeren her türlü mesaj ve konu silinecek, ilgilisine önce uyarı verilecek daha sonrasında vosvosturk'ten uzaklaştırılacaktır.
Tüm üyelerimize duyurulur.
Vosvosturk Yönetimi

Forum kuralları : duyuru/forum-kurallarini-okuyunuz-t3.html
[ WOLF ]
Administrator
Administrator
Mesajlar: 5032
Kayıt: Cmt Haz 04, 2005 10:20 pm
Kan Grubu: A Rh -
Konum: A N K A R A

YAKIT TÜKETİMİNİ AZALTMANIN YOLLARI

Mesaj #1 gönderen [ WOLF ] » Pzr Haz 05, 2005 11:51 am

Aşağıdaki belirtileri hissettiğinizde, aracınızın fazla yakıt yaktığını anlarsınız.Nasıl anlayacaksınız?
• Motorun çekişinde azalma olur.
• Egsoz gazı siyah, göz yaşartıcıdır, benzin kokar.
• Egsoz kuyruk borusu içinde karbon isi oluşur.
• Egsozda patırtılı sesler olur
• Motor soğukken kolay, sıcakken güç çalışır.
• Bilinen miktarda benzinle yapılan kilometrede azalma olur.

Teşhisi doğru koyun Aracınızın fazla yakıt yakıp yakmadığının tespitini yapmak için, bir litre benzinle kaç kilometre yol gittiğinizi bilmeniz gerekiyor. Bunun için yakıt deponuzu, tabanca otomatik olarak yakıtı kesinceye kadar doldurun. Bu sırada kilometre saatinizi okuyun.

Diyelim ki; 58.500 km.'de olsun belirli bir yol gittikten sonra aynı istasyonda ve aynı tabancadan yine tabancanın otomatik durmasını esas alarak deponuzu bir kere daha tam doldurun. Kaç litre benzin aldığınızı bir kenara yazın. Kilometre saatini tekrar okuyun. Toplam kilometre 58.750 ve deponun aldığı benzin 25 litre olsun.

Şimdi toplam kilometreden, ilk toplam kilometreyi çıkartırsak (58.750-58.500=250) gittiğimiz toplam kilometre bulunur (250 km). Bunu aldığınız yakıt miktarına böldüğünüzde (250:25=10) aracınızın bir litre yakıt ile kaç kilometre yol gittiği ortaya çıkar.

Bir araçta yakıt tasarrufundan bahsetmeden önce, fazla yakıt harcamasının nedenlerini açıklamak yerinde olur. Aracın fazla yakıt harcamasının nedenlerini iki grupta toplamak mümkündür. Birincisi araçtan kaynaklanan kusurlar, ikincisi ise sürücüden kaynaklanan kusurlar. Araçtan kaynaklanan kusurlar: Aşağıdaki tavsiyelerin bir kısmı bakım teknisyeni tarafından yapılabilir. Ama sizin tarafınızdan yapılabilecek basit onarım ve bakımlar da vardır. Bu bakımlar kesinlikle rasgele bir tamirciye değil uzman ve yetkili bir servise yaptırılmalı.

Bu bakım ve kontroller:
1. Motorunuzun ayar ve bakımlarını (her 5.000 km.'de) ve uzman kişilere yaptırın.

Bu ayar bakımlarında;
• Hava filtresinin temizliğine dikkat edin. Tıkanmış hava filtresi yakıt tüketimini arttırır.
• Hava filtresini yaz veya kış durumuna göre takın.
• Distribütör platin ayarını katalog değerine ayarlatın. Değerinde olmaması yakıt tüketimini arttırır.
• Akümülatör ve bağlantı kablolarının bozukluğu motor verimini düşürür. Değerinde olmaması yakıt tüketimini arttırır.
• Bujilerin arızalı ve ayarsız olması yakıt tüketimini yüzde 10 arttırır.
• Karbüratörün bakımın yaptırın.
• Rölanti devri katalog değerinde olmalı. Yüksek devir yakıt tüketimini arttırır.
• Bakım teknisyeninizin, rölanti devri ayarını gaz analiz cihazı ile yapılmalı. Sıkı ve tutukluk yapan bir gaz pedalı yakıt tüketimini artırır.

2. Fren balataları ayarsız ve sıkı ise tekerlek dönüşü zorlanır. Yakıt tüketimi artar.
3. Debriyajın kaydırması yakıt tüketimini arttırır.
4. Ön düzen ayarlarını her 10.000 km.'de bir kontrol ettiren.
5. Lastik havaları uygun basınçta olmalıdır. Havası az olan lastikte yuvarlanma güç olduğundan yakıt tüketimi artar.

Sürücüden kaynaklanan kusurlar:
Sürücü aracı kullanırken aşağıdaki hususlara dikkat ettiğinde daha az benzinle daha çok kilometre yapabilir. Öncelikle az benzinle çok kilometre gitmenin yolu sabırdan geçer sözünü unutmayalım. Eğer ekonomi sizin için ön plandaysa aşağıdaki önerilerimizi dikkatlice uygulayın.
1. Önünüzdeki aracı çok yakından takip etmeyin. Zira devamlı olarak aracınızı frenler ve gazlarsınız. Bu durum ilave benzin pompalanmasına neden olur. Ani fren ve ardından gaz basmak yakıt tüketimini yüzde 5 arttırır.
2. Şehirlerarası yolda en verimli hız 80-90 km. arasındadır. 90 km.'nin üstünde her kilometre yakıt tüketimini yüzde 1 arttırır. Son vitesteki 90 km.'lik hız yaklaşık 3.000-3.300 motor devrine eşittir. Diğer viteslerde de motorunuzu 2.750-3.000 devirler arasında çalıştırın (Bunun için takometreden faydalanın).
3. Motorunuzun harareti (ısısı) yakıt tüketimini etkiler.
• İlk hareketten önce motorun ısınması için en fazla 30 saniye bekleyin. Fazla ısınmasını beklemek yakıt tüketimini arttırır.
• Ancak şehirlerarası yola çıkarken, hareket göstergesinin normale yaklaşmasını bekleyin.
• Kışın motorunuzun çok soğumaması için radyatör önünü gazete kağıdı ya da benzeri bir şeyle kapatın.
• Soğuk motorda yakıt sarfiyatı fazladır. Motor tam ısınmadan yapılan yolculuklardan (özellikle kısa mesafelerden) kaçının. Böyle durumlarda aracınız yüzde 25 daha fazla yakıt harcar.
4. Yakıt deponuzun hatalı doldurulması yakıt tüketimini arttırır. Deponuzu doldururken aşağıdaki noktalara dikkat edin.
• Deponuzu mümkünse pompanın yavaş hızı ile doldurun.
• Depo hiçbir zaman ağzına kadar doldurulmamalı.
• İmkanınız varsa sabah veya akşamın geç saatlerinde deponuzu doldurun.
• Depoyu daima dolu bulundurun. Çünkü az benzinde buharlaşma daha fazladır.
• Özellikle dizel motorlu araçlarda, günlük iş bitiminden sonra depoyu kaliteli motorinle doldurun.
• Bir istasyonun pompasına yanaştığınızda pompanın para kısmının bilhassa sıfırlanmasına dikkat edin.
• Aracınızın motoru hangi benzine göre uyarlanmışsa (süper-normal-kurşunsuz) ona göre benzin kullanın.
• Yakıt deponuzun kapağı kilitli tip olmalı.
KAYNAK:araconline


[ WOLF ]
Administrator
Administrator
Mesajlar: 5032
Kayıt: Cmt Haz 04, 2005 10:20 pm
Kan Grubu: A Rh -
Konum: A N K A R A

Mesaj #2 gönderen [ WOLF ] » Pzr Haz 05, 2005 12:02 pm


(NTVMSNBC HABER ALINTI)
Otomobili kullanış biçiminin yakıt tüketimini azımsanmayacak ölçülerde düşürdüğü ifade edilen yazıda, “Yeter ki, ne yapacağınızı bilin. Öncelikle otomobili rölantide ısıtmayın. Motoru rölantide ısıtmak motora verdiği zarar yanında yakıt tüketimini de artırır” denildi.
Otomobilinizin yaz bakımını ihmal etmeyin
Motor çalıştırılıp yola çıkıldığında birinci kilometre sonunda aracın yaktığı benzinin, üç dakika rölantide çalışmış kadar olduğu belirtilen yazıda, şu saptamalara yer veriliyor:
Yani otomobili üç dakika ısıtmak için harcanan benzinle 1 km yol yapabilirsiniz. Bu nedenle uzun süreli durmalarda motoru durdurmakta fayda var. Kısa mesafeler için özellikle soğuk havalarda otomobil kullanmak lükstür. Yapılan bir test sonucunda 0 derece santigrad hava sıcaklığında 1.6 litrelik orta sınıf bir otomobil motoru marşa basıldığı andan itibaren 100 km’de 40 litreye eş bir tüketim değeri veriyor. Ancak 4 kilometre yol katedildikten sonra otomobilin motoru normal ısısına kavuşuyor ve tüketim normalleşiyor. Bu nedenle kısa mesafeler için otomobili kullanmak yerine yürümek daha sağlıklı ve ucuz oluyor.
Doğru zamanda vites değiştirin, ekonomik viteste sürün. Birinci vitesi yalnızca otomobili hareket ettirmek için kullanın ve hemen ikinci, üçüncü ve dördüncü viteslere geçin. Vites değiştirildiğinde motor devri değişir. Motor devri krank milinin bir dakikada yaptığı devir sayısıdır. Teknik verilerine bakıp ya da servislere danışılarak öğrenilebilir. Teknik verilerde maksimum tork adı altında görülen değer genellikle motorun en verimli çalıştığı ve az tükettiği devirdir. Bu devirde kalacak biçimde vitesler değiştirildiğinde gereksiz benzin savurganlığı önemli ölçüde azalacaktı.

“SİNİRLENMEYİN”
Sakin, yol ve trafik koşullarına uyumlu araç kullanılması önerilen yazıda, ne kadar kararlı ve uyumlu otomobil kullanılır ise o denli az yakıt tüketileceğine dikkat çekiliyor.
İkinci el alırken nelere dikkat etmeli?
Bu şekilde araç kullananın daha az sinirleneceği ve otomobilin de o denli az yıpranacağı vurgulanan yazıda, şu uyarılar yer alıyor:
Akan trafiğin ritmine adapte olmak ve otomobilin hemen önüne değil daha ileriye bakarak gelişmeleri izlemek sakin ve trafiğe uygun sürüşün bir parçasıdır. Önünüzdeki araçla yeterli bir mesafe bırakın.
Sık sık hız değiştirmekten kaçının. Yavaşlamak gerektiğinde ayağınızı gazdan zamanında çekin. Böylece hem balatalarınız hem de sinirlerinizin ömrü daha uzun olacaktır. Önünüzde akan trafiği izlemek bu açıdan size yardımcı olacak ve panik fren yapmak zorunda bırakmayacağı gibi yakıt tasarrufu da sağlayacaktır.
Başkalarının sizi sollamasına izin vermek sizin başkalarını sollamanızdan daha akıllıcadır.
Otomobilinizin son süratinin yüzde 70- 80’ini geçmemek tutumlu sürüş için en basit kuraldır. Yani gaz pedalının altında ne kadar fazla boşluk bırakılırsa o kadar çok para cebinizde kalır ve sinir sisteminiz daha uzunca bir süre otomobil kullanabilmenize olanak tanır.
Benzinden nasıl tasarruf edilir?


DİĞER ÖNERİLER
Otomobillerin çoğunlukla dört kişinin rahatça yolculuk yapabileceği biçimde üretildiği ifade edilen yazıda, biribirilerine yakın yerlerde oturan ve aynı yolu kullanarak işe giden kişilerin, ayrı ayrı değil de tek otomobille nöbetleşe işe gittiklerinde yakıt giderlerinde kişi başına yüzde 70, üç kişide yüzde 60 ve iki kişide yüzde 50 tasarruf sağlayacakları anımsatılıyor.
Güvenli sürüş ipuçları
Tatile giderken ya da başka amaçla otomobil üzerine monte edilen portbagajın otomobilin aerodinamik yapısını olumsuz etkileyeceğinden yakıt tüketimini artıracağı anlatılan yazıda, şu önerilerde bulunuluyor:
Hız büyüdükçe hava direnci o oranda artacağı için portbagaj kullanıldığında yavaş gitmek göreceli olarak yakıt tasarrufu sağlayacaktır. Aerodinamiği etkileyen ve yakıt tüketimini artıran diğer etmenler arasında kaportaya takılan fazladan dikiz aynaları, süsler ve hava tutucu her şey sayılabilir. Açık camlarla yolculuk yapmak ise kabinin neredeyse bir paraşüt gibi kullanmaya benzemektedir.
Otomobilde bulunan her türlü ek ağırlık yakıt tüketimini olumsuz olarak etkiler. Tüketim artışı motor gücü düşük olan araçlarda daha belirgin olarak kendini gösterir. Standard bir otomobilde her yüz kilo fazlalık için 100 kilometrede 1 litre ek tüketim hesaplanabilir.
Periyodik bakım yakıt tasarrufu sağlar. Otomobilin yakıt tüketiminin arttığı kanısına vardığınızda periyodik bakım zamanını beklemeden karbüratör, rölanti ve avans ayarlarını yaptırınız. Bu ayarlar kullanım esnasında kendiliğinden değişebilir ve aşırı yakıt tüketimine yol açabilirler.
Hava filtresi motorunuzun tozsuz temiz bir hava almasını sağlar. Tozdan pislenen ve ya nemden şişen ve bu nedenle yeterli temiz hava geçişi sağlayamayan bir hava filtresi yakıt tüketimini önemli ölçüde artırır.
Lastik basınçlarını mümkün olan her fırsatta kontrol ediniz. Lastik basınçlarının eksik olması yalnızca yakıt tüketimini artırmakla kalmayıp aynı zamanda aşırı aşınmaya ve tehlikeli olabilecek yol tutuş kayıplarına neden olmaktadır.”

DİĞER UNSURLAR
Aşınmış lastiklerin hava basınçları normal olsa bile kaza yapma riskini artırmaları yanında yüzde 3 daha fazla yakıt tüketimine yol açtığı ifade edilen yazıda, yürüyen aksamda yakıt tüketimine etki eden bir diğer faktörün fren balatalarındaki ayarsızlıklar olduğu, yanlış ayarlanmış balataların otomobili kastığı için aynı zamanda yakıt tüketimini artırdığı bildirildi.
Kurum bağlamış ve yıpranmış bujilerin motor verimini düşürürken yakıt tüketimini de önemli ölçüde arttırdığı, bu nedenle bujilerin sık sık kontrol edilmesi ve zamanı gelince yenisiyle değiştirilmesi önerildi.
Otomobili çalıştırırken gaz pedalına sonuna kadar basılmaması gerektiği vurgulanan yazıda, genleşen benzin havalandırma borusundan dışarıya akacağı için sıcak havada deponun ağzına kadar doldurulmaması uyarısı da yapılıyor.
KAYNAK:www.ntvmsnbc.com haber

“Yakıt + Performans + Tasarruf” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir