ön aks bilyası değişimi

Bu bölümde üyelerimizin kendi el emeğiyle ortaya çıkarttığı çalışmalar yer almaktadır..
Forum kuralları
Vosvosturk forumlarının amacı,
Vosvos konusunda bilgisi olanların bilgilerini paylaşması, bilmeyenlerin ise birşeyler öğrenmesidir.
Bu bağlamda, bilgi paylaşımını esas alan forumlarımızda insanların birbirine hakaret etmesi, karşılıklı birbirine söyleyemeyeceklerini klavyeyi ve vosvosturk'u araç edinerek yapmaları kabul edilemez bir durum olması sebebiyle, hakaret içeren her türlü mesaj ve konu silinecek, ilgilisine önce uyarı verilecek daha sonrasında vosvosturk'ten uzaklaştırılacaktır.
Tüm üyelerimize duyurulur.
Vosvosturk Yönetimi

Forum kuralları : duyuru/forum-kurallarini-okuyunuz-t3.html
Kullanıcı avatarı
gürhan
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2419
Kayıt: Çrş Ağu 26, 2009 5:17 pm
Kan Grubu: 0 Rh +
Vosvosumun adı: TUHSİ
Konum: istanbul avrupa yakası

ön aks bilyası değişimi

Mesaj #1 gönderen gürhan » Pzt Eyl 26, 2011 9:45 am

Selam arkadaşlar.
Birkaç gün önce yaz döneminde kullandığım lastiklerimi kaldırıp, kış için kullandığım lastiklerimi takmıştım. Bu esnada kampanalarımı açıp, fren balatalarının ve fren merkezlerininde kontrollerini yapayım demiştim. Bu kontrolleri yaparken sağ ön aks bilyamın görevini yaptığını ancak bilyaları bir arada tutan sac parçanın şeklini iyice kaybettiğini gördüm. Tetkikler neticesinde değiştirmemin uygun olacağını düşündüm ve bir takım bilya aldım.

Bu sabah uygun kıyafetlerimi giyip tuhsi’nin yanına indim. fotoğraf makinesinide yanıma aldımki; aynı işlemleri tekrarlayarak kampana, fren balatası değişimi, bilya değişimleri gibi bakımlarıda yapabileceğimizi belirtebilelim.

Şimdi gelelim bu işlemleri nasıl yaptığımıza; uygun alet edevatla, bu aletleri kullanabilme yeteneğimizde varsa çok zor işler değil. Biraz dikkat ile hepimizin yapabileceğini düşünüyorum.

İlk önce uygun aksesuarla jant kapağımızı çıkarıyoruz. Bu aleti 20 cm uzunluğunda bir askı telini uçlarını v şeklinde birer cmden kırıp, tekrar tam ortadan U şeklinde bükerek kendiniz yapabilirsiniz.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 7385434418
Bijonlarımızı biraz gevşetip,
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 1398727122

aracımızı krikoyla kaldırıp takoza oturtuyoruz. Ben krikonun kul yapımı olduğunu düşünüp hidroliğinin boşalabileceğinden dolayı takoza almayı tercih ediyorum.
Olmaz ama belki olur. :)
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 5119237842

Lastiği sağlam bir yere koyduktan sonra geniş ağızlı bir tornavida ile aks kafasını muhafaza eden sac kapağı her taraftan eşit miktarda kanırtarak çıkarıyoruz.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 8827519730

Daha sonra uygun alyen anahtarla orda gördüğümüz sabitleyici somunun vidasını gevşetiyoruz.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 3680100818

Uygun anahtarla sabitleyici somunu gevşetiyor ve çıkarıyoruz. Buradaki önemli olan husus bu vidaları her zaman tekerleğin dönüş yönünün tersine doğru gevşetiyoruz. Ben sağ tekerde işlem yaptığım için somunu normal vida gibi gevşetiyorum. Ama sol tarafta işlem yapıyor olsaydım somunu sanki sıkıştırıyormuş gibi gevşetiyor olacaktım. Buda bir nevi güvenlik sigortası. Her hangi bir gevşeme durumunda dönüş yönü ileri olacağı için araç hareket halinde hep somunu sıkmaya çalışacaktır.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 0526800114

Somunu çıkardıktan sonra karşınıza çentikli bir pul ve ardından bilya gelecektir. Parçaları çıkardığınız sıra ve yön ile dizerseniz geri takarken karıştırmazsınız. Burada eski bilyamızdaki deformasyon bariz şekilde belli oluyor. Zaten fransız malı imiş, bir şey olmasa şaşardım. Yeni takacağım made in germany.

Buraya kadar yaptığımız işlemleri her dört teker için yapabiliriz. Arka tekerlerdeki sabitleyici somunu sökmek için biraz daha büyük bir anahtar gerekli. Anahtardan ziyade daha sıkı kuvvet uygulayabileceğimiz bir boru ile anahtara ek kuvvet uygulayabiliriz. Dersenizki ben kuvvetliyim arkadaş. O zaman boruya ihtiyacınız olmayacaktır.
Şimdiye kadar olan işlemlerle kampanayı değiştirip tekrar aynı işlemleri geriye doğru tekrarlayarak işimizi bitirebiliriz. Bu işlem kampana değişimi başlığı altında anlatırsak kampanaların nasıl değiştirlmesi gerektiğini anlatmış olduk sayılır. Ekstra işlem olarak kampanaların iç dış bilyaları takılacak.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 5088884450

https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 0035951810


Buraları açmışken balata değişimi, fren merkezlerinin kontrolü gibi konularıda anlatalım isterim.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 0627779922

Fren sisteminde bir merkez, iki balata, üç yay ve iki adet klips mevcut. Basit bir sistem.
Bir kargaburun yada pense yardımı ile klipsin ortasındaki pime bastırıp çeviriyoruz, çentikli pul ve yay elimize düşüyor. Dikkat etmez iseniz yay uçar gider, sizde sokakta yay ararsınız.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 9025332498

Üstteki tek olan yayı ve alttaki iki adet yayı balatanın bir tarafını elimizle çekerek kaldırıp takılı olduğu tırnaklardan kurtararak kolayca çıkarabiliriz

Ardından üstteki merkezin lastik papuçlarını çıkartırız.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 6389062802

Pistonlar kendiliğinden gelir zaten. Sert bir bezle siler, temizler tekrar yerine takarız.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 6958645266

Balataların alt ayaklarını tutan ayar vidalarınıda yerlerinden çıkarıp yağlarsak daha kolay ayar yapabilmemizi sağlamış oluruz.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 1217843618

Şimdi eğer balata değiştiriyor isek söktüğümüz balataların yerlerine yeni balataları takarak yaptığımız işlemlerin tersini uyguluyoruz.
Balataları yerlerine takıyoruz.
Alttaki yayları bir uçları merkeze diğer uçları balatalara olmak üzere takıyoruz.
Üstteki yayı iki balataya takıyoruz.
Klipsleri önce yay sonra çentikli pul olmak üzere takıyoruz. Pulu söktüğümüz şekilde bastırıp çevirerek yerine oturtuyoruz.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 0658446370


Balataları değiştirdiğimizi düşünelim ve aks bilyasına kaldığımız yerden devam edelim.
Aksı bir bezle güzelce temizleyelim.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 3322582290

Sonra aksın üzerine bolca gres sürelim, acımayalım grese, pahalı bir şey değil nasıl olsa.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 9126767986

Kampanayı yerine dikkatlice oturtalım. Kampana yerine oturmaz ise balataları kampanaya göre alttan tık tıklayıp ortalayalım. Bu sefer oturacaktır. Yine oturmaz ise alttaki ayar vidalarından balataların arasını daraltalım. Sonra tekrar ayarlama yapacağız.

Kampananın ortasınada gresi bolca koyup bilyayıda grese iyice bandırıp tekrar aksa yerleştirelim.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 7645792898

Bilyayı yerine doğru itip çentikli somunu çentiğine getirip yerleştirelim. Sabitleyici somunu çıkıntısı iç tarafa gelecek şekilde takalım. Rahat çalışacak şekilde sıkalım. Elimizle kampanayı çevirmeye çalışınca çok tatlı bir geri güç uygulayacak şekilde ayarlayalım.
Alyen vidasını sıkıştırmayı unutmayalım.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 9239694018


Geldik fren ayarlarına. Kampananın arkadaki deliklerinden baktığımızda birinden balataları diğerinden ise tırtıklı ayar vidasını görürüz. Her iki teraftanda ayar yapacağımız için, bir taraftan başlarız. Ayar vidasını tornavidanın ucu ile kampana ve balata öpüşüp dönmeyene kadar kapatırız. Sonra bir iki tur çevirip balatayı serbest dönecek pozisyona getiririz. Aynı şekilde arkadaki balatayıda ayarlarız.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 4305072178


Unutmayalımki bu ayar geçici bir ayardır. Bir frenciye uğrayıp bir ayar yaptırmakta fayda vardır. Sonuçta fren bu.

Son olarak lastiğimizi takıp bijonlarını sıkıştırıp, jant kapağımızı tekrar takalım. Ve işimizi bitirelim.
https://picasaweb.google.com/1047579883 ... 9403240738

Önemli not:
Kampananın içine ve balatalara gres yağı ve elimizi değdirmemeye özen gösterelim. Bulunduğumuz yerde aracımızı birkaç kez ileri geri yapıp frenlerimizin tutup tutmadığını kontrol edelim.

Haydi geçmiş olsun
not 2: imagesahck sitesi zırt pırt arıza gösterdiği için picasayı kullandım.


ysncfc
Vosdost
Mesajlar: 226
Kayıt: Cmt Oca 13, 2007 7:54 pm
Kan Grubu: 0 Rh +
Vosvosumun adı: TİGER
Konum: istanbul

Cvp: ön aks bilyası değişimi

Mesaj #2 gönderen ysncfc » Pzt Eyl 26, 2011 11:31 am

tşkler gürhan abi bir sorum olcak lastiklerinde memnun musun çünkü lastikte kararsızım marka ne olsun seçim yapamıyorum tavsifen ne olsun gürhan abi
Resim
bu yolların ihtiyar delikanlılarıyız ama ruhumuz ve sürücüleri genç.

BU KAPLAN KADAR YIRTICI VE KIRICI OLABİLİRİM
Kullanıcı avatarı
gürhan
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2419
Kayıt: Çrş Ağu 26, 2009 5:17 pm
Kan Grubu: 0 Rh +
Vosvosumun adı: TUHSİ
Konum: istanbul avrupa yakası

Cvp: ön aks bilyası değişimi

Mesaj #3 gönderen gürhan » Pzt Eyl 26, 2011 11:44 am

ysncfc yazdı:tşkler gürhan abi bir sorum olcak lastiklerinde memnun musun çünkü lastikte kararsızım marka ne olsun seçim yapamıyorum tavsifen ne olsun gürhan abi

mıchelin 165 sr 15 lastikleri şu anda bulman mümkün değil. yurtdışından getirebilme imkanın var. tanesi 200 doların üstünde. yokohama, hankook, marshall gibi lastikleri türkiyede bulabiliyorsun...ilgili başlıkla aratabilirsen bulabilirsin forumda.
Kullanıcı avatarı
efemm006
Vosdost
Mesajlar: 546
Kayıt: Pzt Kas 01, 2010 9:15 pm
Kan Grubu: A Rh +
Vosvosumun adı: VosbiCan
Konum: Ankara

Cvp: ön aks bilyası değişimi

Mesaj #4 gönderen efemm006 » Pzt Eyl 26, 2011 12:38 pm

Şans eseri denk gelebilirsin bu lastiklere..Gürhan abi eline koluna sağlık.Resimler bilginin beraberinde cesarette veriyo.Tekrar teşekkürler.
Erdi Hasırcı
Kullanıcı avatarı
subutay2006
Vosdost
Mesajlar: 514
Kayıt: Pzt May 23, 2011 11:52 am
Kan Grubu: AB Rh +
Vosvosumun adı: PORTAKAL
Konum: ANKARA

Cvp: ön aks bilyası değişimi

Mesaj #5 gönderen subutay2006 » Pzt Eyl 26, 2011 12:48 pm

teşekkürler güzel ve faydalı bir paylaşım
It's not a car, ıt's a VW

1973 1303 PORTAKAL
Murat KOCABAŞ
bato
Vosdost
Mesajlar: 47
Kayıt: Sal May 25, 2010 9:39 am
Kan Grubu: A Rh +
Vosvosumun adı: kermit
Konum: ankara/edirne

Cvp: ön aks bilyası değişimi

Mesaj #6 gönderen bato » Çrş Eki 12, 2011 9:09 pm

merhaba. belki saçma bir soru olucak ama arka aks bilyası değişimide aynı şekilde mi ? benimki sorunlu değişmesi gerekiyor, ustaya kolay bir iş için 50tl vermeyi istemiyorum. hem kendim bişeyler yaptığımda çok zevk alıyorum. teşekkürler.
Kullanıcı avatarı
gürhan
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2419
Kayıt: Çrş Ağu 26, 2009 5:17 pm
Kan Grubu: 0 Rh +
Vosvosumun adı: TUHSİ
Konum: istanbul avrupa yakası

Cvp: ön aks bilyası değişimi

Mesaj #7 gönderen gürhan » Çrş Eki 12, 2011 10:54 pm

sistem olarak aynı...

“Sen de Yapabilirsin” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir