Vosvos Kalorifer Sistemi ve Ayarları

Bu bölümde üyelerimizin kendi el emeğiyle ortaya çıkarttığı çalışmalar yer almaktadır..
Forum kuralları
Vosvosturk forumlarının amacı,
Vosvos konusunda bilgisi olanların bilgilerini paylaşması, bilmeyenlerin ise birşeyler öğrenmesidir.
Bu bağlamda, bilgi paylaşımını esas alan forumlarımızda insanların birbirine hakaret etmesi, karşılıklı birbirine söyleyemeyeceklerini klavyeyi ve vosvosturk'u araç edinerek yapmaları kabul edilemez bir durum olması sebebiyle, hakaret içeren her türlü mesaj ve konu silinecek, ilgilisine önce uyarı verilecek daha sonrasında vosvosturk'ten uzaklaştırılacaktır.
Tüm üyelerimize duyurulur.
Vosvosturk Yönetimi

Forum kuralları : duyuru/forum-kurallarini-okuyunuz-t3.html
angelus
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 105
Kayıt: Cmt Haz 04, 2005 10:03 pm
Konum: Ankara

Vosvos Kalorifer Sistemi ve Ayarları

Mesaj #1 gönderen angelus » Pzr Haz 05, 2005 8:53 pm

[align=center]Vosvos Kalorifer Sistemi [/align]

Motorun çalışma ısısını alan soğuk hava sistemi, aynı zamanda içeri ısı veren sıcak hava sisteminin başlangıcıdır.

Volkswagenlerin en önemli özelliği motorlarının hava soğutmalı olmasıdır. Su ceketli soğutma sistemlerinin kaçak ve bakım giderleri gibi yüksek masraflarının yanında avantajlı gibi görünse de motorun daha gürültülü olması, sıcak havada ve yoğun trafikte kullanımda motor sıcaklığının kontrolunun zorluğu vosvos kullanıcılarının tatlı sorunlarıdır.
Çok kanatlı fanın çektiği hava, fan koruyucu(fan guard - fan shroud - dog house) içindeki yönlendirici plakalarla önce sol taraftaki(bize göre) dikey yağ soğutucunun petekleri arasından geçer. Yağı soğuturken kendi ısınır (ortam sıcaklığına göre 20 - 25 derece(1)). Fan koruyucunun merkezine yönlenir, ikiye ayrılır ve silindir ve silindir kapaklarının aluminyum kanatçıklarının(fin) arasından geçerek silindirleri soğutur. Buradaki ısıyı alarak kendi ısınır(35 - 40 derece(2)).
Motorun sıcaklığını alan bu soğutma sistemi vosvoslarımızda aynı zamanda iç ısıtma(kalorifer) sistemi olarak çalışır. Motorun her iki yanında, silindir kapaklarının altında yatay olarak yerleştirilmiş ısı değiştiriciler (heat exchanger) bulunur. Motoru soğuturken ısınan sıcak hava(2), 65 öncesi modellerde doğrudan, daha üst modellerde fan koruyucudan çıkan karton körüklerle bu ısı değiştiricilere girer. Her iki arka silindirden çıkan sıcak ekzos gazı da ters yönden bu ısı değiştiricilere girer. Sıcak hava, egzos gazının geçtiği iç boru boyunca yoluna devam ederek ısınır(60 - 65 derece(3)) ve ısı değiştiricinin ucundaki klape(flap) sistemine gelir. Bu klape sistemi, eski modellerde vites kolunun sağ ilerisinde, tunel üzerindeki valf ile, diğer modellerde el freni sağındaki kol ile çalışır. Bu sistem sıcak havayı ya ısı değiştiriciden dışarı atar veya aracın içine yönlendirir.

Isı değiştiricinin ön ucundan çıkan sıcak hava, içi cam yünü izolasyonlu plastik körüklerden(orijinali bu, aynı işi 50 mm'lik karton körükler de yapar) geçerek aracın içine girer(arka koltuğun altından, sağ ve soldan). Her iki giriş, arka koltuk altından da ısı vermek amacıyla ikiye ayrılır ve koltuk altındaki çıkışlara gelir. Bu çıkışların ucunda da el freni solundaki kol ile kontrol edilen klapeler vardır. Bu kol aşağıdayken klapeler kapalıdır ve tüm sıcak hava marşbiyeller yanındaki kanal içindeki boru ile öne kadar gelir. Bu kanal üzerinde, kapı altında, sıcak havayı araç içine veya boru boyunca öne yönlendiren plastik klapeler bulunur. Sıcak hava kanalı, kapıdan 15cm kadar ileride, tekmelik dediğimiz yan sacların arkasında 50mm(bazı modellerde, özellikle düz camlı standart vosvoslarda 30mm) çapında, yukarı bakan açık bir boruda biter. Bu borunun ucuna takılan karton körüklerle sıcak hava göğüslüğe yönlendirilir(tekil kullandığıma bakmayın, tüm anlatılanları sağ ve sol olarak düşünün).
Bundan sonraki anlatacaklarım özellikle 1303'ler için. Standard vosvoslarda ön kaputu açarak göğüslük arkasındaki havalandırma borularını takmak, sökmek, yönlendirmek basit olduğu için detaya gerek duymadım.
Göğüslükte, direksiyonun sağ altında havalandırma düğmeleri vardır. Soldaki düğme, ön camın dışındaki ızgaralardan içeriye açılan kapağı kontrol eder(Kaput içinden, silecek motorunun olduğu bölümü açarsanız düğmeyi çevirerek çalışma kontrolunu yapabilirsiniz. Çalışmıyorsa içeriden, radyo sökülerek o boşluktan plastik kızaklı çalışma mekanizması kontrol edilebilir. Arızası büyük veya kırıksa göğüslük sökülmeden tamir edilemez veya değiştirilemez. Genelde kolay bozulmaz, sıkışma sorunu olabilir. Radyo penceresinden bir boya fırçasıyla temizleyip biraz yağlarsanız büyük ihtimalle çalışacaktır). O açıksa soğuk hava, hem cam iç altındaki yatay yarıklardan(73'lerde dikey) hem de göğüslükteki ön orta ızgaralardan üfler. Kış mevsiminde bu düğme ile işimiz yok, kapalı kalsın. Sağdaki düğme göğüslükteki ön orta ızgaraları kapatır. O zaman giren soğuk havanın tamamı cam içine üflenir.
Konumuz ısınma olduğuna ve sıcak havayı göğüslüğe kadar getirdiğimize göre oradan devam edelim.
Arka koltuk altı çıkışları ve ayakların yan taraflarındaki plastik klapeler kapalı ise sıcak havanın tamamı göğüslüğe yönlenir. Genelde arka koltukta yolcunuz olmuyorsa arka çıkışları kapalı tutun, soldaki kol çalışmıyorsa(ki % 80 vosvosta iptal olmuştur) arkadaki boruların ucuna pazarda satılan 5 - 6 santim çapındaki lastik toplardan takarak veya bez tıkayarak sıcak hava çıkışını iptal edebilirsiniz.
Buraya kadar anlatılan sistemde hiçbir sorununuz yok ve soğuk bir havada vosvos kullanıyorsunuz :

Havalandırma düğmelerinin her ikisini de kapalı duruma getirirseniz gelen sıcak hava cam altındaki ızgaralara ve göğüslüğün her iki ucundaki kapaklı deliklere (kelebek camları için - 1303) gider ve camlardaki buğu sorununu çözer.
Sağ havalandırma düğmesini açarsanız sıcak hava ön orta ızgaradan(yönü elle ayarlayabilirsiniz) size gelir, ısınırsınız.
Ayak yanlarındaki klapeleri ayarlayarak sıcak havayı istediğiniz gibi dağıtabilirsiniz. 8 - 10 dakika içinde vosvosunuzun iç sıcaklığı 25 derecenin üzerine çıkacaktır. Uzun yol yapıyorsanız bu ısı bir süre sonra 30 - 35 derecenin üzerine çıkar. Ya sol havalandırma düğmesini ya da kelebeği açarak taze hava alırsınız ya da el freni sağındaki kolu istediğiniz seviyede tutarak iç ısıyı ayarlarsınız.

Bu veriler teorik değil ortalama 5 derece hava sıcaklığında denenmiş gerçek değerlerdir. Konu mankeni olarak hiçbir mekanik sorunu olmayan 74 model 1303 kullanılmıştır.

Şimdi gelelim sorunlara ; ısıtma sisteminiz normal çalışmıyor ve vosvosunuzda donuyorsunuz. Neden ?

1. Çalışıyor ama içeriye sıcak hava ile birlikte rahatsız edici bir yağ ve egzos kokusu geliyor : Bu çok kötü. Isı değiştiricilerin içinden geçen egzos borusunda kaçak-çürük-delik var ve egzos gazı(karbon monoksit) vosvosunuzun içine giriyor. Farkında olmadan ölürsünüz. Şofben veya kömür sobası zehirlenmelerini hatırlayın. Ya kalorifer sistemini(sadece kol ile kapatarak değil araca giren boruları sökerek) iptal edin veya boru kaçağını yaptırın. Nasıl mı ? Önce ustanız kaçağın olup olmadığını, varsa hangisinde olduğunu test etsin. Motor çalışırken iki egzos ucu üstüpü topaklarıyla tıkanır. Sağlıklı bir motorun bu durumda stop etmesi gerekir. Kaçak varsa motor tekleyerek de olsa çalışmaya devam eder ama kaçak olan taraftan ses ve gaz çıkışı olur. Ana egzos kazanında çürük ve kaçak varsa bu testin yararı olmaz. Göz kontrolu gerekir. Motor indirilip ısı değiştiriciler sökülür. Egzos ustası ısı değiştiriciyi dış sacını yararak açar, hasarlı boruyu bulur, keserek değiştirir, egzos çıkış flanşlarında kaçıklık olmayacak şekilde(montajda sorun olmasın diye) ısıtıp eski konumuna yani gönyesine getirir ve dış sacı yeniden kaynatır. Bu biraz yorucu ve dikkat gerektiren bir işlemdir. Hurda vosvos bolluğunda çıkma bir ısı değiştirici de alınıp değiştirilebilir ama onun da sağlam olduğundan emin olmanız gerekir.

2. Klape sistemi çalışmıyor : Bir telle çalışan, yaylı, çok basit bir itme - çekme mekanizması vardır. Her usta tamir edebilir, gerekli ufak parçalar hırdavatçılarda bile bulunur.

3. Sağdaki kola bağlı, klape açma - kapama teli çalışmıyor : Tel yoktur, kopuktur, sıkışmıştır. Parçacılarda çatal kalorifer teli diye satılır. Eskisini çıkarıp yenisini takmak bir saat sürer. Şase tunelinden geçen kanalı tıkalıysa biraz uğraştırır.

4. Soldaki kola bağlı, arka koltuk altındaki klape sistemi çalışmıyor : Bu o kadar önemli değil, üstte yazdım. Arka koltuk yolcu durumuna göre ya sürekli açık ya sürekli kapalı bırakırsınız. Çalışır hale getirmek klapelerin durumuna bağlı. Kolay bir iş değil.

5. Sıcak hava alt yanlardan aracın önüne kadar geliyor ama göğüslüğe çıkmıyor : Sıcak hava borularının ön uç noktasından göğüslüğe çıkan körüklü karton borular yoktur / yerinden çıkmıştır. Tekmelik dediğimiz yan saclarda, döşemenin altında kalan, 8cm x 10cm dikdörtgen pencereler vardır(kaportacılar çürük sanıp kapatmadılarsa). O boşluklar kullanılarak karton borular zemindeki uca oturtulabilir. Göğüslük tarafı boştaysa göğüslüğün sökülerek 10 santim kadar yukarıya kaldırılması ve karton borunun üst ucunun sabitlenmesi gerekir. Ön kaput içinden, kaput yaylarının arkasından da deneyebilirsiniz ama bu daha da zor bir işlem.

6. Sıcak hava göğüslükteki bazı noktalardan hiç çıkmıyor : Bu göğüslük içindeki plastik dağıtım borularının yokluğundan / yerinden çıkmasından kaynaklanır. Göğüslük takılıyken bu boruları düzeltmeye çalışırsanız kablo gruplarına zarar verebilirsiniz. Bu işe karar verdiğinizde veya başka bir nedenle göğüslüğün sökülmesi gerektiğinde 5.maddedeki körükleri ve bu boruları elden geçirirsiniz. İlk dört maddedeki bakımlar vosvosunuzda sıcak bir kış geçirmenizi sağlar.

Kolay gelsin.

Kaynak: Vosvos.net Emin Alpgiray


cihan2303
Vosdost
Mesajlar: 27
Kayıt: Cum Nis 14, 2006 1:21 am
Konum: kocaeli

Mesaj #2 gönderen cihan2303 » Pzr Nis 16, 2006 5:31 pm

eline sağlık kardeş...
KaDRY
Vosdost
Mesajlar: 760
Kayıt: Cmt Ara 31, 2005 12:50 am
Kan Grubu: B Rh +
Vosvosumun adı: ?????
Konum: ankara-çankaya

.

Mesaj #3 gönderen KaDRY » Pzr Nis 16, 2006 6:45 pm

bnimkileri saolsun gökan ustam abim ayarladı valla fıstık gibi oldu
Tilkinin dönüp dolaşacağı yer kürkçü dükkanıdır...
mırmır
Vosdost
Mesajlar: 235
Kayıt: Pzr May 07, 2006 1:40 pm
Konum: Eskişehir

Mesaj #4 gönderen mırmır » Pzr May 07, 2006 2:12 pm

üye oldum direk sana atıyorum bilgilendirdiğin için teşekkür ederim kafamdaki tek problemi çözmüş oldun müthişsin.vosvos=noproblem
tolga735
Vosdost
Mesajlar: 4
Kayıt: Prş Tem 13, 2006 12:42 pm
Konum: izmir

Mesaj #5 gönderen tolga735 » Prş Tem 13, 2006 1:46 pm

tereddütteydim, artık kalmadı. (kışın hanımı nasıl ısıtacaaz tereddütü) kesin alıyorum bi vosvos artık
:lol:
akrep_tr
Vosdost
Mesajlar: 146
Kayıt: Cmt Ağu 05, 2006 4:19 pm
Konum: Övünmek gibi olmasın Gayseri

Mesaj #6 gönderen akrep_tr » Cum Ağu 18, 2006 6:12 pm

yazan ellerin dert gormesin SAYGILAR
zlothann
Vosdost
Mesajlar: 233
Kayıt: Cum Tem 21, 2006 10:56 am
Konum: Ankara

Mesaj #7 gönderen zlothann » Cum Ağu 18, 2006 7:42 pm

Tebrikler angel .Çok detaylı (bir alıntı :)) ellerine sağlık. Adminim şimdi bi insan moderatör mevkiisine ulaşısa teknik puana ihityacı kalmıyormu. bence teknik puan la canlanması lazım konunun :)
trmuratakturk
Vosdost
Mesajlar: 222
Kayıt: Pzr Şub 19, 2006 5:02 pm
Kan Grubu: 0 Rh +
Vosvosumun adı: Uğur
Konum: Ankara

Mesaj #8 gönderen trmuratakturk » Cmt Ağu 19, 2006 12:47 am

Teşekkürler eline sağlık.......!!!
Resim
uguro
Vosdost
Mesajlar: 979
Kayıt: Pzt Eyl 11, 2006 3:22 pm
Vosvosumun adı: 1303 S NAZ
Konum: TRIPOLI-LIBYA

Mesaj #9 gönderen uguro » Pzt Eki 02, 2006 9:10 am

ELLERİNE SAĞLIK... ÇOK GÜZEL ANLATMIŞSIN...

KIŞA GİRMEDEN BU İŞLERİ BİTİRMEK LAZIM.
KÖTÜ VOSVOS YOKTUR...

"""VOSVOSUNA BAKAMAYAN""" KÖTÜ VOSVOSCU VARDIR.


Resim
nocturne__666
Vosdost
Mesajlar: 262
Kayıt: Çrş Tem 12, 2006 1:08 am
Konum: istanbul

Mesaj #10 gönderen nocturne__666 » Pzt Eki 02, 2006 11:36 am

bilgiler için teşekkürler angel. benim vosun lifte kaldırdığımız zaman görmüştüm bütün havalandırma borularını gazate kağıdı ile tıkamışlar :(( kışada girdik hemen bende onları halledip ayarlayayım..
Resim

“Sen de Yapabilirsin” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir