akü niye çabuk biter?

Konuyla ilgi tüm sorun tavsiye ve tecrübelerinizi bu bölümde paylaşabilirsiniz...
Forum kuralları
Vosvosturk forumlarının amacı,
Vosvos konusunda bilgisi olanların bilgilerini paylaşması, bilmeyenlerin ise birşeyler öğrenmesidir.
Bu bağlamda, bilgi paylaşımını esas alan forumlarımızda insanların birbirine hakaret etmesi, karşılıklı birbirine söyleyemeyeceklerini klavyeyi ve vosvosturk'u araç edinerek yapmaları kabul edilemez bir durum olması sebebiyle, hakaret içeren her türlü mesaj ve konu silinecek, ilgilisine önce uyarı verilecek daha sonrasında vosvosturk'ten uzaklaştırılacaktır.
Tüm üyelerimize duyurulur.
Vosvosturk Yönetimi

Forum kuralları : duyuru/forum-kurallarini-okuyunuz-t3.html
Kullanıcı avatarı
kırpık
Vosdost
Mesajlar: 401
Kayıt: Pzt Kas 05, 2007 1:00 pm
Vosvosumun adı: Kırpık
Konum: Çanakkale, Eskişehir

Mesaj #11 gönderen kırpık » Cmt Eki 31, 2009 12:17 am

1) Distribütör kapağının çıkarılması motora su girdiği zaman marş basıp da motor döndüğü halde ateşleme yapmıyorsa yapılacak işlem. Motor kuru ise veya marş motoru çevirmiyorsa bu yapılan işlemi yapmanın faydası yok.

2) İki günde bir 10 dakika çalıştırmak yerine haftada 1 yarım saat kullansan çok daha yararlı olur. 1 marşta çektiğin akımı 10 dakikada yerine koyman zor, özellikle düz dinamo varsa rölantide çalışmasının şarj için pek yardımı olmaz.

3) Akü zayıfladığında marş motoru can çekişerek döndüğüne göre akü zayıflamış, bu yüzden de marş basarken akünün voltajı iyice düşer (8 volt civarına) ve bu voltajla bobin düzgün ateşleme yapmakta zorlanır. Bir de tüp varsa iş daha da zor.

4) Eldivenle uğraşma, zaman içinde sıcak soğuk + yağ buharı sonucu çözülme olur yırtılır motor soğutma fanına çekilebilir.

5) Kilit soru --> Akü neden çabuk biter?

A) Şarj düşük: Elektronik malzemesi satan bir dükkandan en basitinden bir multimetre al, DC20V kademesinde akünün voltajını ölç. Kontağı hiç açmadan ölç, 12.6 Volt tam dolu aküyü gösterir. Motoru çalıştır ve bu halde bir daha ölç, 13-14.5Volt arası bir rakama yükselmesi gerekiyor. Bu rakamlara ulaşmazsa şarj sorunu var, şarjın düşük demektir, bu rakamları aşarsa şarj yüksek ve aküyü kaynatıyor demektir. Akü kaynamaya devam ederse arıza yapar, içerisi de kötü kokar. Voltaj 13-14.5 volta yükseldiyse herşey yolunda demek değildir, farları aç, biraz gaza bas 13 Volt'un altına inmemeli, inerse yine şarj düşük demektir. Bu yazdığım işlemler karmaşık gibi gözükse de uygulamada çok basit, multimetreyi bir kere bağlıyorsun, önce kontak kapalı, sonra motor çalışırken, ardından farlar açık yarım gazda 3 kere ekrandaki rakama bakıyorsun, 1 dakikanı almaz.

B) Kaçak var: Kontak kapalı olduğu halde aküden akım çeken birşey olabilir. Genelde oto alarmları ve müzik sistemleri buna sebep olur. Bu donanımların az miktarda akım çekmesi normaldir, 0.10 Amperden fazla akım çekiyorsa herşey kapalı olduğu halde, akünün birkaç günde marş basmayacak kadar boşalması normal. Ölçüm yapmak için akünün bir kutup başını söküp arasına multimetreyi seri halde bağlıyorsun, amper konumuna getiriyorsun ölçü alterini, sonra bakıyorsun rakamlara. Bu işlemi yaparken herşey kapalı olsun. Ekranda bir rakam görünsen sıra ile sigortaları birer birer sök, geri tak. Hangi sigorta çıktığında multimetrenin ölçtüğü rakam düştü, o sigortaya bağlı olan şey aküyü yiyor demektir.

C) Akü arızalı: Akünün gözleri içindeki asit hidrometre ile yoğunluk ölçümü yapılarak gözlerin sağlık durumu anlaşılabilir.


Hayyaşa sen be ne güzel anlatmışın yine :D


Resim
yavuzss
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 1669
Kayıt: Sal Ağu 09, 2005 6:28 am
Vosvosumun adı: Portakal
Konum: İzmir

Mesaj #12 gönderen yavuzss » Prş Kas 05, 2009 12:42 am

Bir gelişme var mı? Ölçüm yapıldı mı? Sonuç ne oldu?
Kullanıcı avatarı
gürhan
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2419
Kayıt: Çrş Ağu 26, 2009 5:17 pm
Kan Grubu: 0 Rh +
Vosvosumun adı: TUHSİ
Konum: istanbul avrupa yakası

Mesaj #13 gönderen gürhan » Prş Kas 05, 2009 1:22 pm

evet yavuz bey...kaç gündür yağmurdan başımızı dışarı çıkaramıyoruz..o yüzden ancak bu gün ilgilenebildim..baktım hava güneşli..hah dedim ...bu işi bu gün halletmek lazım..

geçen gün koçtaştan multımetre aldım sırf bu ölçüm için....i

değerleri veriyorum..

kontak kapalı: 12,97
rölanti : 14,24
pedal basılı : 14,24
far açık pedal basılı 14,22
değerler bunlar...kontak ta 4 gündür çalışmadığı halde tek marşta aldı...o yüzden kaçak kontrol testini yapmadım...alarm ne müzik sistemii yok zaten...orjinal radyosu var..oda bir şey çekmez herhalde...

durum şimdilik bu...fakat bu yağmurlardan sonra başka bir problem hasıl oldu..onu başka bölümde yazacağım..
yavuzss
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 1669
Kayıt: Sal Ağu 09, 2005 6:28 am
Vosvosumun adı: Portakal
Konum: İzmir

Mesaj #14 gönderen yavuzss » Prş Kas 05, 2009 3:21 pm

12.97 sanırım 4 gün beklemiş akünün değeri değil, motoru kısa süreliğine çalıştırıp stop ettikten sonra çıkmış olmalı :) Akünün durumu iyi görünüyor, farlar açılmasına rağmen 14 voltun altına inmemesi şarjın da iyi olduğunu gösteriyor. Akü ve şarj sistemi ile ilgili bir sıkıntı olmadığını söyleyebiliyoruz şimdi.

Peki marş sorunu niye oldu? Marş basmadığı zaman tekrar ölçüm yapabilirsiniz ama sorunun şarj veya aküden kaynaklanmadığını düşünüyorum bu rakamlara bakarak.

Kontak termiği yıpranmışsa zaman zaman anahtarı marş konumuna getirince marş motorundan hiç tepki gelmez, özellikle kontak belli bir süre açık kaldıktan sonra ısınınca direnç gösterir, bu yüzden farlar açıksa daha belirgin bir şekilde sıkıntı yapar.

Bunun dışında daha maliyetli olarak, marş motorları yıprandığı zaman sıcakta zor çalışır. Şanslı iseniz kömür veya burç değişimi ile, yoksa motorun kendisi elden geçmesi gerekebilir.

Dikkat edeceğiniz nokta, sıkıntı yarattığında hiç mi dönmüyor yoksa yavaş mı dönüyor. Hiç dönmüyorsa termik olması muhtemel, yavaş dönüyorsa marş motoru elden geçmesi gerekecek, kömürleri yenilenir, selonoide bakılır, şanzıman ucunda burç ovalleşmişse yenisi çakılır. Uzun süre arka arkaya marş basınca akünün zayıflaması ve marşın yavaş dönmesi normal, bu durumda ne şarj ne marş sorunu var.

Marş motoru normal hızda dönüyor fakat sıcak motor çalışmıyorsa sebepler bambaşka. Çok uzun süreli marşa basmayın, en fazla 8-10 saniye ve bu şekilde basıp da çalışmazsa akünün kendini toplaması için biraz bekleyin çünkü hem marş motoru ısınır hem de akü içindeki plakalar hasar görür. Vosvos motorları ısındığında boğulma eğilimi gösterir. Bu yüzden sıcak motoru çalıştırırken boğulmuş motoru çalıştırır gibi gaz pedalına tam basarak yani karbüratör kelebeğini tam açıp hava almasını sağlayarak fakat pedalı pompalamadan marşa basmak motorun kolay çalışmasına yardımcı olur. Özellikle vosvosun önü yokuş yukarı bakıyorsa daha bile kötü boğulabilir. Platin ayarı bozuksa veya yıpranmışsa, distribütör kapağında çatlak varsa veya kömürü kısalmışsa, motorda sübaplar sıkmışsa aynı şekilde motor ısındığında zor çalışabilir.
Kullanıcı avatarı
gürhan
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2419
Kayıt: Çrş Ağu 26, 2009 5:17 pm
Kan Grubu: 0 Rh +
Vosvosumun adı: TUHSİ
Konum: istanbul avrupa yakası

Mesaj #15 gönderen gürhan » Prş Kas 05, 2009 4:54 pm

yavuz bey 12,97 arabaya inip koltuğu kaldırıp ölçtüğüm ilk değer..lakin geçen hafta cuma günü akü şarjdan geldi...bugün hiç problem çıkmadı..tek marşta çalıştı motor..ölçtüğüm akü değerlerine baktığımızda bende değerlerin problemsiz bir aküyü gösterdiğini düşünüyorum...

aküyü doldurup getiren usta distrbütörün içinin rutubet yapmasından dolayı ateşlemenin olması gereken yere değilde farklı yerlere sıçramasından olduğunu söyledi..hatta eldiven geçirme metodundan bahsetti...

bugün çalıştığında hiç 4 gün yatan birisi gibi gelmedi....hatta marşı korkarak hatim indirerek çevirdim...

bakalım bir daha ne zaman yapacak..gönül isterki yapmasın....bugün akü kontrolü sırasında 15 dak. çalıştırdım..eve çıktım 1 saat sonra indim..yine baktım..çalışıyor..2 saat sonra yine çalıştırdım gittim benzin aldım geldim...yoldada masusçuktan fırına bakkala filan uğradım kontağı kapadım açtım..ki tuhsi'yi kandırayım..bir cingözlük yapmadı..

hafta sonu karşıya filan geçeceğim ..bayrampaşada yeni bir alışveriş merkezi açılmış..oraya gideceğim..farları sürekli açık kullanacağım..bir kaç kere akünün değerlerini ölçeceğim..eğer değerlerde anormal bir değişiklik yoksa sarj ve marj ünitelerinde bir problem yok diye düşüneceğim..

diyorum ya naz ediyor...zilli...
yavuzss
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 1669
Kayıt: Sal Ağu 09, 2005 6:28 am
Vosvosumun adı: Portakal
Konum: İzmir

Mesaj #16 gönderen yavuzss » Prş Kas 05, 2009 6:57 pm

Akünün durumu son derece iyi o zaman. Yağmurda veya yıkandıktan sonra ateşleme yapmazsa o zaman distribütör ile ilgili bahsettiğiniz sıkıntılar olabilir sadece. Yağmurluk olduğu için sızdırma da yapmıyorsa endişe edecek bir durum yok. Yağmurluk olmasa veya sızdırırsa, buji kablo lastikleri de yıpranmışsa bu durumda sorun çıkabiliyor.
Kullanıcı avatarı
orko
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2332
Kayıt: Pzt May 28, 2007 4:58 pm
Kan Grubu: B Rh +
Vosvosumun adı: müjqan' dı...
Konum: kayseri

Mesaj #17 gönderen orko » Cum Kas 06, 2009 12:53 pm

eğer araç uzun süreli çalıştırılmaz beklerse kutup başlarını sökün. bu sayede akü hemen bitmeyecektir.
stresss...
şamkuteytsa
Vosdost
Mesajlar: 234
Kayıt: Çrş Kas 02, 2011 10:36 pm
Kan Grubu: 0 Rh +
Vosvosumun adı: Haspağa
Konum: Eskişehir

Cvp: akü niye çabuk biter?

Mesaj #18 gönderen şamkuteytsa » Prş Mar 15, 2012 2:54 am

kaçak tesati için ayrıntılı olarak anlatabilir misin yavuz abi? nedir bu seri bağlama işi? artı kutba mı oluyor bir de?
"...olursanız belki Haspağa'yı bile görebilirsiniz..."

“Elektrik Aksamı” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir