LPG SİSTEMLERİ

Bu bölümde yakıt ile ilgili sıkıntılar , voosumuzu daha ekonomik şekilde kullanmanın yolları, alternatif yakıt sistemleri yer alacaktır..
Forum kuralları
Vosvosturk forumlarının amacı,
Vosvos konusunda bilgisi olanların bilgilerini paylaşması, bilmeyenlerin ise birşeyler öğrenmesidir.
Bu bağlamda, bilgi paylaşımını esas alan forumlarımızda insanların birbirine hakaret etmesi, karşılıklı birbirine söyleyemeyeceklerini klavyeyi ve vosvosturk'u araç edinerek yapmaları kabul edilemez bir durum olması sebebiyle, hakaret içeren her türlü mesaj ve konu silinecek, ilgilisine önce uyarı verilecek daha sonrasında vosvosturk'ten uzaklaştırılacaktır.
Tüm üyelerimize duyurulur.
Vosvosturk Yönetimi

Forum kuralları : duyuru/forum-kurallarini-okuyunuz-t3.html
[ WOLF ]
Administrator
Administrator
Mesajlar: 5032
Kayıt: Cmt Haz 04, 2005 10:20 pm
Kan Grubu: A Rh -
Konum: A N K A R A

Mesaj #1 gönderen [ WOLF ] » Pzr Haz 05, 2005 1:49 pm



Günümüzde LPG dönüşümüne karşı oldukça yüksek bir ilgi duyulmaktadır. LPG ve dönüşüm sistemleri konusuna ilgi duyanların cevabını merak ettikleri sorular genellikle aşağıdakilere benzemektedir.

LPG nedir?

LPG (Liquid Petroleum Gas) sıvı petrol gazı, basınç altında sıvı halde bulunan propan ve bütana verilen ticari isimdir. Kolay depolama ve taşıma için genellikle sıvı halde tutulur. Gaz yakıtlar hidrojence zengindir ve silindirlere gaz fazında girerler. Bu iki karakteristik temiz bir yanma sağlar. Diğer bir deyimle LPG, taşıtlar için temiz bir enerji kaynağıdır.
LPG sıvı halde iken gaz haline oranla yaklaşık 250 kat yoğundur.
Basıncı düşürülüp, sıcaklığı artırılarak sıvı halden gaz haline dönüştürülür ve benzine mükemmel bir alternatif yakıt haline gelir.
Büyük ticari taşıtler için de LPG kullanacak özel motorlar geliştirilmektedir.

Propan ve bütanın fiziksel ve kimyasal özellikleri (Tipik değerler)

birimler
Bütan
Propan

Fiziksel durum

Atmosferik basınçta ve kaynama noktasının üzerinde gaz. Basınç altında sıvı.

Renk

Renksiz

Koku

Kokusuz, fakat anlaşılması için kokulandırıcı eklenmektedir.

Gösterge buhar basıncı
Bar
2 (25oC’de)
8.6 (20oC’de)

Buhar yoğunluğu (havaya kıyasla)

2 (15oC’de)
1.5 (15oC’de)

Sıvı yoğunluğu

0.575
0.508

Tutuşma sınırları (havada)
%
1.9 ... 8.5
2.3 ... 9.5

Alevlenme noktası (PMC)
oC
-60.00
-104.00

Kaynama noktası
oC
-2.00
-42.00

Kendi kendine tutuşma
oC
410 ... 550
460 ... 550

Suda çözünürlük

Çözünmez


LPG'ye dönüştürmeli mi?

LPG'ye dönüştürmek için oldukça geçerli sebepler bulunmaktadır. Bunlar aşağıdaki gibi özetlenebilir:

Çevre bakımından: Egzozdaki CO (karbon monoksit), CO2 (karbon dioksit) ve HC (hidrokarbonlar)düzeyinin azaltılması daha temiz egzoz ve dolaysıyla daha temiz hava demektir.

Yakıt fiyatı bakımından: LPG ile ulaşım, günümüzde petrole oranla yarı yarıya daha ucuza gelmektedir.

Taşıt bakımından: LPG, yağ değişim periyodlarının uzaması ve daha az karbon artıkları nedeniyle daha temiz motor demektir.

Yerel yönetimler bakımından: Zararlı egzoz emisyonları nedeniyle, yakın gelecekte benzinle çalışan araçların büyük şehir merkezlerinde trafiğe çıkmalarına kısıtlamalar getirileceği ifade edilmektedir.

Hangi sistem seçilmeli?
Piyasada dönüşüm yapan bir çok firma ve bunların kullandığı markalar bulunmaktadır. Araca en uygun LPG sisteminin seçiminde dönüşüm yaptırmış dostlarınızın fikirlerinin yanısıra, aşağıdaki açıklamalar da yardımcı olabilir.

Kullanılmış araçlarda dönüşüm öncesinde aşağıdaki kontroller yapılmalıdır: egzoz emisyonları, silindir balansı. doğru ateşleme zamanlaması, bujiler, bağlantılar. Dönüşüm öncesi testleri olumlu çıkmayan taşıtlarda öncelikle yenileştirme işlemleri yapılmalıdır.
Sistemler

1. kuşak: Karbüratörlü taşıtlar için Sistemin temel elemanları şunlardır:
Depo yaklaşık 70litrelik (55 litre sıvı gaz depolanabilir),
Regülatör sıvı yakıtı buharlaştıran (yakıtın buharlaşması sırasında regülatör çok soğuduğundan, donmaması için ısıtılması gerekmektedir),
Yakıt kesme valfleri (yakıtlar arasındaki geçişi sağlamak ve gaz çalışmasında karbüratöre giden benzini kesmek için kullanılır ve sürücü mahallindeki bir anahtarla kontrol edilir.),
Mikser (karbüratörün üstüne monte edilir ve gazın emilen havaya karışmasını sağlar),
Doldurma valfi (tek yönlü bir valf)
Depo

Regülatör

Lovato kiti

Çeşitli karıştırıcılar

Solenoid

Sistemde, rölanti, kısmi yük ve tam yük için ayar vidaları bulunmaktadır. Bu sistemin, yetesiz sürüş performansı ve karışımın fakire ayarlanması durumunda geri tepme eğilimleri bulunmaktadır. Sürüş performansını iyileştirmek ve geri tepme eğilimini azaltmak üzere karışım zenginleştirildiğinde ise, emisyonlar ve LPG tüketimi artmakta, gaz kullanımının avantajları azalmaktadır.
Dönüşümü kimler yapabilir?

LPG sistemleri yalnızca yetkili iş yerlerinde ve bu konuda eğitimli personel tarafından monte edilmelidir. 28 Kasım 1997 tarih ve 23184 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Tebliğ ile LPG dönüşümü yapan işyerleri için yeni düzenlemeler yürürlüğe sokulmuştur. Bu düzenlemeler aşağıdaki gibi özetlenebilir:
Araçlarda LPG dönüşüm montajlarının projesine uygun eğitilmiş uzman kişilerce yapılması,
LPG dönüşümü yapılan araçların LPG kullandıkları ruhsatlarına işlenilmesi,
Araç dönüşüm yerleri TSE'den belgelendirilmesi,
Araçların LPG kullandıkları ön ve arka cama yapıştırılacak etiketle belirlenmesi
TSE'den alınacak araçların istasyonlarda yapılan yıllık muayenelerinde sızdırmazlık raporunun araç sahibinden istenmesi,
LPG'li araçlar kapalı yerlerde park edilmemesi gibi hükümler ihtiva etmektedir.
Araçların LPG sistemine dönüştürülmesi için dönüşümü firmalardan istenen bilgi ve belgeler ise şunlardır:
Yetkili bir mühendis ve mühendisin yetki belgesi fotokopisi,
Mühendislik dönüşüm yapan firma arasında iş sözleşmesi fotokopisi,
Mühendisin imza sirküsü fotokopisi,
Her tip prototip araç için üniversiteden veya TSE'den alınacak gaz sızdırmazlık raporu
Karayolu uygunluk belgesi-Mühendis tarafından tasdikli
Trafik tescil belgesi-Mühendis tarafından tasdikli
Hesap formları (Ağırlık ve denge hesapları)-Mühendis tarafından tasdikli
Her tip araç için LPG montaj proje resmi çizilip odaya kayıtlı mühendisce onaylanacaktır.
Üretilecek araçlarla ilgili ciro belirtilecek ve harç yatırılacak.


Hangi bakımlar gerekiyor?

Modern LPG sistemlerinin çoğu, nadiren görülen buharlaştırıcı sızıntısının kontrolü için, yılda bir kez bakım gerektirir. Bu sırada diğer hatlarda sızıntı kontrolü yapılması da yararlı görülmektedir.

LPG dolumu nerede yapılıyor?
Özellikle büyük kentlerde olmak üzere, Otogaz adlı LPG doldurma istasyonlarının sayısı tüm yurtta giderek artmaktadır.

LPG güvenli mi?
Doğru montaj halinde LPG benzinden daha güvenlidir denilebilir. LPG çar.p.m a tahribat deneylerinden geçmiş, giriş kilitleme ve aşırı sıcaklık kontrol valfli basınçlı dökme çelik depolarda muhafaza edilmektedir. Bu valf, şiddetli taşıt yangınlarında LPG'nin genleşmesi halinde bile kontrollü miktarlarda LPG çıkışına müsaade eder. Bu kontrollü yanma, depoyu standard benzin deposundan daha güvenli yapmaktadır.
Sistemin eğitimli personel tarafından monte edilmesi halinde uygun malzeme kullanılmakta, parçalar güvenli yerlere monte edilmekte, yakıt boruları egzoz borularının uzağından geçirilmekte ve montajın ardından çalışma ayar değerleri kurularak kaçak testi yapılmaktadır.

LPG'li dönüşümü yapılmış bir taşıtta gaz kaçağından şüpheleniliyorsa, aşağıdaki noktalara dikkat edilmelidir:
Propan buharları havadan daha ağırdır ve zeminde (bodrumda, kanalizasyonda) toplanır.
Tüm tutuşturma kayaklarını (alevler, sigara, pipo, ısıtıcılar, pilot ışıklar) elimine ediniz.
Mümkünse kaçağın kaynağını kapatınız.
Garaj kapısını açık bırakarak havalandırma yapınız.
Zemindeki drenaj deliklerine su püskürterek havalandırılmasını sağlayınız.
Propan kokusu gidinceye kadar hiçbir ateşleyiciyi çalıştırmayınız.


asb76
Vosdost
Mesajlar: 22
Kayıt: Çrş Haz 14, 2006 11:56 am
Konum: elazığ

LPG Sarfiatı

Mesaj #2 gönderen asb76 » Sal Haz 27, 2006 11:21 am

Arkadaşlar benim çiçek abbas lpg lenmişti daha önce yazmıştım ancak yakıt sarfiyatını yeni hesab ettim 100km/11lt lpg bununda parasal karşılığı 145ykrş merak edenlerin dikkatine
çiçek abbas
Kullanıcı avatarı
blue_face
VosvosTÜRK LPG Uzmanı
VosvosTÜRK LPG Uzmanı
Mesajlar: 1763
Kayıt: Pzt May 01, 2006 6:26 pm
Konum: ankara

Mesaj #3 gönderen blue_face » Sal Haz 27, 2006 3:36 pm

verdiğin tüm bilgiler için teşekkür ederiz wolf ve dediğin ggibi LPG montajının TSE ye uygun yerlerde yapılması ve yetkili tarafından yapılması geekmektedir tabiiki montaj sonrasında bilir kişi mühendis tarafındanda incelenmesi gerekmektedirrr dahasonrada mühendisler odası tarafından incelenip montaja uygundur belgesi verlip sızdırmazlık raporu onaylanmalıdır zaten mühendisler tarafından incelenipte bir kusur bulunduğunda ise gerekli işlemler yapılırrr...günümüzde herkes bu işi yapıyor ama asıl olan isee uygun yapılması..tekrara bilgiler için teşekkürler wolf DOĞĞRU MONTAJ GÜVENLİ SÜRÜŞ DEMEKTİRR :)
BluE_FirE ****vosvosturk büyük bi aileeee****

[email protected]
0506.390.61.63
0535.283.59.04
0542.215.32.27
0312.623.32.25
calipso
Vosdost
Mesajlar: 1
Kayıt: Pzt Eyl 25, 2006 3:02 pm
Konum: istanbul

Mesaj #4 gönderen calipso » Pzt Eyl 25, 2006 5:32 pm

help meee!!
abi ben yeni vosvoscuyum ve cok sewiyorum arabmı ama ben istanbul üniversitesinde okuyorum ve arabam baya yakıyo:(gidip gelmeye benzin dayanmaycak.herkes bisey sölüyo lpg ile ilgili sence benzinmi lpg mi?bide tam bi mewla sölersen sewinirim.yani 100km de nekadar yakıyo?
şimdiden teşkkürler
askere gitcem satıyorum
Kullanıcı avatarı
blue_face
VosvosTÜRK LPG Uzmanı
VosvosTÜRK LPG Uzmanı
Mesajlar: 1763
Kayıt: Pzt May 01, 2006 6:26 pm
Konum: ankara

Mesaj #5 gönderen blue_face » Pzt Eyl 25, 2006 6:24 pm

calipso yazdı:help meee!!
abi ben yeni vosvoscuyum ve cok sewiyorum arabmı ama ben istanbul üniversitesinde okuyorum ve arabam baya yakıyo:(gidip gelmeye benzin dayanmaycak.herkes bisey sölüyo lpg ile ilgili sence benzinmi lpg mi?bide tam bi mewla sölersen sewinirim.yani 100km de nekadar yakıyo?
şimdiden teşkkürler


aramıza hoş geldin ilk olarak araca lpg uygulaması hakkında herkes bir şey söylemesi normal tabiki...çünkü bu işi piyasada doğru dürüst yapan (özelikle voslar için)pek yok montajı düzgün sekilde yapıldığı sürece herhangi bir şey olmaz...benzinden bile güvenli diyebilirizzz.mebla konusunu burada sölemek bence doğru olmaz...voslaın km de yakışlarına gelince maksimum 0,175ytl yakıyor...tabi burada asıl olan ise motor durumu.motorun nekadar randımanlı olursa yakıtın okdar ideal olur...saygılar
BluE_FirE ****vosvosturk büyük bi aileeee****



[email protected]

0506.390.61.63

0535.283.59.04

0542.215.32.27

0312.623.32.25
Er_cU

Mesaj #6 gönderen Er_cU » Pzt Eyl 25, 2006 7:49 pm

jimmy canavarı sürekli dip gaz kullanımda 130 kuruş yakıyo...performansında çok fazla bi kayıp yok benzine göre...şiddetle tavsiye herzaman tavsiye LPG forever...
vosbik
Administrator
Administrator
Mesajlar: 3967
Kayıt: Pzr Haz 05, 2005 12:25 am
Konum: Ankara

Mesaj #7 gönderen vosbik » Pzt Eyl 25, 2006 8:26 pm

slm.1300 motorlu voslarda normal bir kullanımda Ankara içinde 110 ykr yakan dostlarımız var.bu durum biraz daha sakin bir kullanımla belki biraz daha aşağıya çekilebilir.
Resim



VOSUM SATILIKTIR.(İLGİLENEN ARKADAŞLAR ÖZEL MSJ ATSIN LÜTFEN)
Er_cU

Mesaj #8 gönderen Er_cU » Pzt Eyl 25, 2006 8:29 pm

benzinmi???? buğra???
vosbik
Administrator
Administrator
Mesajlar: 3967
Kayıt: Pzr Haz 05, 2005 12:25 am
Konum: Ankara

Mesaj #9 gönderen vosbik » Pzt Eyl 25, 2006 9:56 pm

evet ercü benzin.sen ne zaman vosun benzinde 110 ykr yakar kardeşlm.tabiki lpg için konuşuyorum.benzinli vos en iyimser tahminle 280 ykr yakar.o da bu son indirimlerden sonra(!).
Resim



VOSUM SATILIKTIR.(İLGİLENEN ARKADAŞLAR ÖZEL MSJ ATSIN LÜTFEN)
Kullanıcı avatarı
blue_face
VosvosTÜRK LPG Uzmanı
VosvosTÜRK LPG Uzmanı
Mesajlar: 1763
Kayıt: Pzt May 01, 2006 6:26 pm
Konum: ankara

Mesaj #10 gönderen blue_face » Sal Eyl 26, 2006 4:31 pm

ewt bugra haklısın kullanım cok önemli
BluE_FirE ****vosvosturk büyük bi aileeee****



[email protected]

0506.390.61.63

0535.283.59.04

0542.215.32.27

0312.623.32.25

“Yakıt + Performans + Tasarruf” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir